zondag 13 mei 2018

Oefening 1

In de FB groep Machinaal Doorquilten wordt elke 14 dagen een filmpje van Angela Walters vastgezet, waar iedereen 14 dagen de tijd voor heeft om het zelf  uit te proberen.
De weken daar tussen plaats ik een oefenproject, want het is natuurlijk leuker om het te oefenen met een echt patroon. Ik heb hier bewust voor gekozen, want één van de dingen die ik steeds terug hoor is " ik wil het wel proberen, maar ik durf nog niet". Als daarmee een afgemaakte quilt bedoeld wordt, is dat natuurlijk te begrijpen. Je hebt er dan zoveel tijd, liefde en geld in gestoken, en dan wil je het niet verprutsen met verkeerd uitgevallen quiltwerk.

Het is ook veel leuker om te oefenen aan de hand van een patroon, en het daagt ook uit. Je moet zelfstandig besluiten hoe je het quilt, en welke dessins je daarvoor gebruikt.
Je ziet ook het werk van anderen; hoe hebben zij het ingevuld? Hoe doet het gekozen patroon het in dat vlak, en waarom spreekt het één meer aan dan het andere?

Laten we wel wezen: we kunnen oneindig veel patronen kopen of krijgen om een quilt te maken, maar ik heb nog nooit een aanvulling daarop gezien voor wat betreft het echte quiltwerk. Dat moet je toch echt zelf beslissen, en dat is best een lastig deel!
Mooi quiltwerk is absoluut de kers op de taart, en kan van een redelijk simpele quilt opeens iets heel moois maken! Je moet dus leren om door middel van quilten andere texturen te maken om er echt iets bijzonders van te kunnen maken.

We hebben dus de filmpjes om de verschillende technieken in de vingers te kunnen krijgen, want je kunt ze oneindig vaan afspelen en nadoen op je oefenlap, en er zijn de oefenprojecten waarin je het geleerde in de praktijk kan brengen, en waarin je door middel van een klein project zelf je keuzes leert maken, en of je keuze goed was kan je zelf beoordelen wanneer je het werk van anderen ziet.
Misschien ziet het er in je hoofd anders uit dan in de praktijk, maar dat is een kwestie van praktijkervaring oftewel meters maken. Alleen meters maken kan saai zijn, en het oefenproject kan dat een stuk leuker maken!

Tegelijkertijd zit je natuurlijk met jouw quilt in gedachten, want hoe kan je die nu het beste gaan quilten als je eenmaal op je handen bent gaan vertrouwen?
Via dit blog komen er daarom aanvullende oefeningen. Wie wil kan extra oefenen, en ik heb voor de eerste oefening een Flying Geese rand gekozen.

Je kunt even een paar gansjes naaien, of je tekent ze alleen maar op een stuk stof.  Als je het fijn vindt om op een sandwich te oefenen zorg je voor een stukje vulling en stof aan de achterkant.
Hoe groot je gansjes zijn bepaal jezelf, en ook hoeveel. Ik zou er niet teveel doen, want het gaat immers maar om het oefenen!
Naai nu de boogjes volgens onderstaande foto.
Doe het in volgorde van de cijfers, en probeer het zo ontspannen mogelijk te doen, want dan zullen je bewegingen soepeler zijn. Degene die het voorbeeld maakte heeft de pijlrichting op de lijntjes vanaf 12 de verkeerde kant uit getekend, maar als je de cijfers volgt kom je goed uit.
Herhaal de oefening zo vaak je wilt. Na verloop van tijd zullen je bewegingen steeds soepeler worden, en kan jij in de toekomst goed voor de dag komen met de vliegende ganzen is jouw quilt.

Oefen ze, en heb vooral plezier! Fijne Moederdag voor iedereen!

Zwaai, Mar







Geen opmerkingen:

Even voorstellen!

  Hierbij verklaar ik dat het voldoende is afgekoeld om binnen dingen te doen! Dus dat wil zeggen dat ik op mijn geheel eigen wijze me...