zondag 5 augustus 2018

Eens een beginner.....


Zo’n drie jaar geleden kwam ik op een punt in mijn leven dat er een betere werk/leven balans moest komen. Neem een hobby was het advies. Tja, dan sta je daar als workaholic, wat kan er leuker zijn dan werken…?

Op dat moment erfde ik een volledig uitgeruste naaikamer maar ik had zelden zelf een naaimachine gebruikt. Toch kriebelde het en een vriendin nam me mee naar een geweldige quiltwinkel in de buurt, ik was meteen verkocht. Zoveel aaibare schitterende stofjes en eindeloze mogelijkheden om mooie dingen te maken. En als beginner hoeft de lat niet hoog te liggen.

Na wat stichery met eenvoudige quiltafwerking volgde appliceren, maar de stijfheid in de handen was minder. Handmatig quilten was dus niet echt een optie maar inmiddels was ik al zo verslingerd aan mijn nieuwe hobby dat opgeven geen optie was. Elke nieuwe top werd weer een beetje mooier en beter naarmate in nieuwe technieken leerde. Maar de perfectionist in mij wilde de werkstukken echt ‘af’ gaan maken.
Je kijkt op Facebook en Youtube en dan zie je de oplossing: doe het quiltwerk met de machine, Eureka!

Wat zag het er mooi en eenvoudig uit op de filmpjes maar wat viel dat in het echt tegen, weer terug naar het totale beginnersniveau. Ik volgde een zeer leerzame beginnersworkshop FMQ en een workshop Quilten met linialen, het resultaat van beide workshops was een gebroddel van jewelste. Hevige twijfel of ik dit wel ooit tot iets acceptabels zou kunnen maken. En ik bleef me maar verontschuldigen dat ik maar een beginner was. Ik durfde echt niet te experimenteren op een echte top dus ik bleef hangen bij de testlappen, wat natuurlijk niet opschiet.



Hierover peinzend kwam ik al wandelend langs een raam met een bordje waarop stond “Do what makes you happy”, en dat gaf de doorslag. Ik vind het heerlijk om te doen, het is pure ontspanning en er bestaat geen quiltpolitie, dus het is gewoon een kwestie van genieten van het proces en leren van elk nieuw werkstuk. Begonnen met kleine quiltjes voor het quilthuisje en nu blokken voor een bankplaid die ik met de Quilt-as-you-Go methode aan elkaar zal zetten. Heerlijk helemaal los gaan met linialen en opvullen met Free Motion motieven, de mogelijkheden zijn onbegrensd. Het zelfvertrouwen groeit met elk blok, de techniek en het resultaat verbetert zienderogen.



Waarom zou je verwachten dat het meteen perfect moet lukken? Het is eigenlijk net als met leren schaatsen of pianospelen, dat is ook een kwestie van heel veel oefenen en vallen en opstaan. En dan kom je op een dag tot de ontdekking dat je nog steeds fouten zult maken in elk werkstuk. 

Ik zal altijd een beginner blijven want er is zoveel nieuws te ontdekken maar ondertussen blijf ik lekker doen wat me gelukkig maakt!

Esther

4 opmerkingen:

Mrs. Sutherland zei

Wat heb je een leuk stukje geschreven Esther, en wat zijn jouw "oefenblokken" al mooi! Dat ziet er niet uit als beginnerswerk!
Je hebt wel een heerlijke hobby gekozen, want the sky is the limit, zowel het patchen als het quilten. Fijn dat je ons mee laat genieten.
Zwaai van Mar

Ingrid zei

Super stukje over leuk en mooi quiltwerk. Je bent echt niet zn beginner hoor
!

Elly zei

Wat een leuk stukje, het allerbelangrijkste is genieten en dat je het zelf mooi vindt. .

Quiltvreugde zei

Grappig Esther 4 jaar terug ben ik met de 1e cursus van patchwork en quilten begonnen. Ik wilde gewoon iets heel anders na de verhuizing, zoveelste studie en actief in de kerk zijn. €50,- daar kon ik toch geen buil aanvallen? Ik kwam, zag en overwon en daarna zijn er heel wat € al in stofjes, toebehoren en hulpmiddelen gegaan. 3 jaar terug kreeg ik een ongeluk én een van de gevolgen een lichte hersenbeschadiging. Ik kreeg ook revalidatie daarvoor. En mijn therapeut zei: zie werk, huishouden, kerk en hobby als net zo belangrijk om je evenwicht terug te vinden. Niet meer hobby pas als alle taken klaar zijn, het is net zo belangrijk. Hierdoor kun je de prikkels beter reguleren. Je geniet, je verwerkt, je laadt op, en kunt verder. Dit ben ik gaan toepassen. Ik heb inmiddels verschillende technieken verzameld en daarmee kom ik tot eigen nieuwe dingen. Om aan te leren vindt ik FMQ wil het moeilijkste. Net zo iets als auto rijden. Wat vond ik dat (40 jaar terug) een hele toer om alles te gaan begrijpen en controle over te krijgen. Maar schakelen en autorijden heb ik geleerd (al hoewel file parkeren.... ) en FMQ dat wilde ik op een gegeven moment opgeven, net op tijd ontdekte ik FB FMQ. Stapje voor stap voor stapje wordt het beter en krijg ik er grip op. Op de kalender van vorig jaar van de hersenstichting stond nog een stukje dat het proces van creëren veel belangrijker en beter voor je hersenen is dan het resultaat. Je kunt je klem zetten door een bepaald resultaat wat je wilt halen. Ga los in je creatieve proces en plezier, vreugde en gezonde hersenactiviteit nemen toe.

Even voorstellen!

  Hierbij verklaar ik dat het voldoende is afgekoeld om binnen dingen te doen! Dus dat wil zeggen dat ik op mijn geheel eigen wijze me...