maandag 21 mei 2018

Beginnen: Kan ik niet bestaat niet!

Regelmatig hoor ik in onze groep op FB het geluid "dat kan ik niet"of "daar kan ik alleen maar van dromen". Bij hele ingewikkelde patronen kan ik me dat voorstellen, en ook bij hele grote quilts, want bij een gewone naaimachine is de speelruimte natuurlijk niet heel erg groot.
Toch zie ik soms voorbeelden voorbij komen, en dan vraag je waarmee het gemaakt is, en dan blijkt het op een "gewone"naaimachine genaaid te zijn. Er is dus wel degelijk heel veel mogelijk op een normale oftewel domestic naaimachine.

Het komt niet vanzelf aanwaaien, dus je zult er iets voor moeten doen. Een oud laken en een fleecedeken zijn al prima om zomaar wat bewegingen te oefenen, en het is handig om altijd een stuk bij de hand te hebben zodat je de techniek kunt oefenen wanneer en hoe vaak je maar wilt.
Toch is het ook raadzaam om bijvoorbeeld op zo'n lap eens een blok te tekenen, en gericht daarmee aan de slag te gaan. Een mooi voorbeeld gaf ik al eerder met de flying geese:

Om goed te leren doorquilten moet je met je onzekerheid aan de slag. Iedere quilter is ook ooit begonnen, en het eerste werk is vast niet op een tentoonstelling te zien geweest. Datgene wat hen kenmerkt is het feit dat ze zich niet hebben laten ontmoedigen. Een nieuw lapje gepakt, en weer geoefend, en nog eens, en nog eens. Als je die stap wilt zetten is er al heel veel gewonnen!
Zo begonnen het met patchen toch ook; je zag een quilt voorbij komen en droomde ervan dat jouw handen zo iets konden maken. En kijk nu, je kunt het, en droomt er nu zelfs van dat je de quilt door middel van het doorquilten nog mooier kan maken!

Mij is door mijn ouders geleerd dat je moeite moet doen om de dingen te bereiken die je wilt bereiken. Mijn ouders zeiden altijd "Waar een wil is, is een weg", en daar geloof ik heilig in. Okéé, je moet er moeite voor doen, maar het kan alleen maar beter worden en niet slechter.
Blijf ook niet oeverloos dooroefenen op je oefenlap. Maak bv. eens een blok die je als pannenlap kunt gebruiken, en gebruik dat om ervaring op te doen. Pannenlap, Placemat, een kleedje voor een klein dienblaadje. Je gaat vanzelf secuurder werken als er een mooi stofje voor gebruikt is, en het maakt de stap naar een echt quiltje een stukje makkelijker.

Ik ga in elk geval beginnen, en heb mijn Blackbird naast de machine liggen, gedubbeld en al. Ik heb een voorbeeldquilt gevonden, weliswaar met een andere voorstelling, maar het is toepasbaar op mijn quiltje.
Dit is het voorbeeld, de foto heb ik gewoon ergens op het internet gevonden, ik geloof van Pinterest.
Ik ga het toepassen op mijn eigen quiltje, en dat is deze:

Ik hoop dat ik snel het resultaat kan laten zien!
Mijn advies voor vandaag: Stop met kijken en ga het lekker gewoon doen!!



Geen opmerkingen:

Even voorstellen!

  Hierbij verklaar ik dat het voldoende is afgekoeld om binnen dingen te doen! Dus dat wil zeggen dat ik op mijn geheel eigen wijze me...